woensdag 19 februari 2014

Verwerkingsopdracht 'Why I Love This Book' Opdracht A: schrijf een betoog.

Wat zou jij doen als de liefde van je leven spoorloos verdween?

Dit overkomt Rex Hoffman in de misdaadroman ‘Het gouden ei’ van Tim Krabbé.  Een klein boekje met een spannend en meeslepend verhaal.  Kunnen deze eigenschappen leiden tot een bestseller of zijn het de ingrediënten voor een regelrechte mislukking?

De eerste uitgave van het boek was in 1984. Veel lezers zullen wel denken: ‘Dat is oud! Toen was ik er nog niet eens’. Begrijpelijk om te zeggen. Veel jonge mensen zullen het boek misschien afkeuren omdat het zo ‘oud’ is. Toch hebben velen van jullie er vast wel eens van gehoord. Waarom? Scholieren kunnen dit boek namelijk lezen voor de lijst. En laten we wel wezen, er zou geen boek op die lijst staan die er niet op hoort, toch?

Saskia, de partner van Rex, is in het begin van het boek spoorloos verdwenen. Rex komt hierna in allerlei conflicten en raadsels terecht. Hij wil weten wat er met haar gebeurd is. Door de raadsels en conflicten wil je het boek zo snel mogelijk uit lezen. Als lezer blijf je maar doorgaan tot het einde in zicht is. Die ene vraag blijft maar aan je knagen: Wat is er met Saskia gebeurd?

De vertelde tijd van het boek is ongeveer acht jaar. Doordat zo’n lange tijd in 98 pagina’s verteld moet worden, volgen de gebeurtenissen elkaar snel op. Hierdoor houdt de schrijver de spanning er voor de lezer in.

Als lezer weet je al snel meer dan de hoofdpersoon zelf. Zo ontmoet je, door middel van flashbacks, de ontvoerder van Saskia eerder dan Rex. Doordat je deze informatie als lezer hebt verkregen, wil je eigenlijk de hoofdpersoon waarschuwen. Je wilt hem vertellen wat er is gebeurd en of hij de goede kant op gaat. Dit kan natuurlijk niet.  Daarom wil je zo snel mogelijk doorgaan met lezen:  je laat het niet rusten tot je zeker weet dat de hoofdpersoon net zoveel weet als jij.

Overigens hoef je nu niet bang te worden van het woord ‘flashbacks’. Het boek is in chronologische tijdsvolgorde geschreven met hier en daar een flashback. Deze komen aan bot om het verhaal alleen maar duidelijker te maken. Je hoeft niet bang te zijn dat je de rode draad in het boek niet meer terug kan vinden.

Het lot speelt een grote rol in dit boek. Als iemand verdwijnt, wordt je aan het lot overgelaten. Je weet niet wat er met diegene is gebeurd en je zal dit misschien wel nooit te weten komen. Als het jouw lot is om dit wel te weten te komen, dan gebeurt dat ook. Ook Rex nadert zijn lot naarmate het boek vordert. Een onaangenaam lot, hetzelfde lot als zijn grote liefde.

Door alles waar Rex mee te maken krijgt,  leef je al snel met hem mee. Je wilt dat hij Saskia vindt, niets liever. Je zoekt als het ware met hem mee . Dit maakt het heel bijzonder, want het voelt nu alsof jij zelf de hoofdpersoon bent. Hierdoor kun je jezelf als lezer goed inleven.

Natuurlijk houd je wel in je achterhoofd dat dit verhaal misschien geen ‘happy end’ heeft. Dit maakt het boek boeiend. Je weet dat er iets slechts aan komt, maar je weet niet wat. En wil je het ook wel weten? Allemaal vragen waar je als lezer mee blijft zitten. Vragen die je alleen te weten kunt komen door het boek te lezen.

Kortom dit boek is verreweg van een regelrechte mislukking. Het verhaal zit boordevol inleving, climaxen,  raadsels , emoties en vragen. Je leest het boekje in één zucht uit, wat het ook aantrekkelijk maakt voor minder ervaren lezers. Ik raad het echt aan voor mensen van mijn leeftijd maar ook voor mensen van andere leeftijden. ‘Het gouden ei’ is een echte bestseller.

3 opmerkingen:

  1. petje af, Rowena. Nadat ik dit gelezen heb, ben ik nieuwsgierig naar dit boek. De enige taal fout die ik heb gevonde is: "Deze komen aan bot..." het is bod met een 'd, bot met een t is bijvoorbeeld een bot mes. Je schrijfwijze vind ik erg goed en de lay out is goed. nogmaals petje af

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Rowena,

    Ik ben het geheel met Lars eens en ik begrijp dat hij nieuwsgierig geworden is naar dit boek. Je verstaat de kunst voldoende informatie over het boek los te laten, zonder dat je de uitkomst verklapt. Compliment hiervoor. Ik heb op taalkundig vlak toch nog een onregelmatigheid gevonden, je schrijft:

    Kortom dit boek is verreweg van een regelrechte mislukking.

    Na kortom dien je een komma te schrijven. Verder wordt de informatie in deze zin op een wat onhandige wijze gebracht. 'Verreweg van een regelrechte mislukking moet je als lezer tweemaal lezen, alvorens de betekenis duidelijk wordt. De oorzaak hiervan is dat je door het ontkennen (verreweg) van een negatieve opvatting (regelrechte mislukking) het positieve wilt benadrukken. Deze omkering maakt dat de mededeling wat onduidelijk overkomt.

    Vriendelijke groet,

    T. Philipsen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je maakt de lezer inderdaad heel nieuwsgierig naar het boek en je hebt heel goed duidelijk gemaakt wat jij zo leuk vindt van dat boek: why you love this book. Wel af en toe een spelfoutje tegengekomen en die zin die meneer Philipsen ook al bespreekt is inderdaad een beetje krom, maar dat is een kleine smetvlek op een voor de rest mooi verslag.

    BeantwoordenVerwijderen