Meester Mitraillette, Jan Vantoortelboom
Korte samenvatting van het boek:
Meester
Mitraillette gaat over David Verbocht (22) en speelt zich af tijdens de Eerste
Wereldoorlog en de aanloop hier naartoe. David is meester op een katholieke
school in Elverdinge. Dit doet hij met plezier , maar alles verandert wanneer
hij door het noodlot getroffen wordt en in de loopgraven terecht komt. Als hij
de regels overtreedt om zijn geliefde te bezoeken, staat hem de doodstraf te
wachten.
Het boek
beschrijft drie tijden: het nu, waarin David wacht totdat zijn medesoldaten hem
zullen doodschieten. Zijn kindertijd, waarin we veel over Davids kinderjaren te
weten komen en met name belangrijke zaken over zijn gezin. Waaronder ook de
dood van zijn broertje ‘Rattekop’ en de jaren waarin hij schoolmeester is.
Hierbij speelt de band die hij met een van zijn leerlingen heeft een grote rol.
Opdracht 1: Hoe het zover gekomen is.
In het boek
worden vooral de jaren voor de oorlog beschreven. Op de laatste paar bladzijden
bevindt de hoofdpersoon zich pas echt in de oorlog. Dit is dus heel kort en
daarom is het ook moeilijk te zeggen hoe de Duitsers beschreven worden. Wel
komt er één korte zin in het boek voor die ons iets over de Duitsers vertelt.
In dit stuk bevindt David zich in de loopgraven en hier leert hij de broers
Vermeulen kennen: Een van de broers, Jef,
was verliefd op een zekere Lora. Hij wilde haar vragen om met hem te trouwen als
hij terug kwam van de oorlog. Maar ze woonde in bij de notaris en allerlei
geruchten deden de ronde over haar. Hij hoopte dat ze niet waar zouden zijn. Hij
zei dat de notaris met de Duisters heulde en dat hij hem nog wel eens een lesje
zou leren.
Om deze
onderstreepte zin gaat het. We zien door gebruik van het werkwoord ‘heulde’ , wat
samenwerken met de vijand betekent, dat
de Duitsers negatief worden bekeken. Ze worden gezien als de grote vijand.
Over de aanloop naar de oorlog toe horen we iets meer. David zit
tijdens het uitbreken van de oorlog in
de gevangenis van Ieper. De eerste zinnen over de oorlog krijgen we te horen
van gendarme Firmin: ‘Het spookt in
Europa,’ zei hij op een morgen toen hij mijn kamer binnenwandelde. Het was juli
en de zomervakantie was begonnen. ‘Het is allemaal begonnen met die
Oostenrijker die ze daar hebben afgeknald in Sarajevo. Het Belgische leger
roept zelfs de jongste klassen binnen. Ik hoorde ze gisteravond laat nog met
veel kabaal de tram pakken. Ik ben blij da’k alleen maar dochters heb. Het
zullen slechte tijden worden voor jonge mannen,’ zei hij.
De mensen in Davids omgeving zijn vooral bang, bang voor
wat komen gaat. David zelf kijkt juist heel anders tegen de oorlog aan: Hoe raar het ook klonk en al kon ik mij met
moeite inbeelden wat mij te wachten stond, het vooruitzicht dat ik moest
deelnemen aan een oorlog bracht mij rust. Dood is dood. Ik had het gevoel dat
ik aan het tweede bedrijf van mijn leven begon. Een tweede kans kreeg.
De aanleiding van
de oorlog volgens het boek was dus de moord op Frans-Ferdinand in Sarajevo.
Maar was dit ook
echt zo? Gebeurde er dan niet nog veel meer in Europa?
Aanstichters
De moordaanslag
in Sarajevo op de troonopvolger van Oostenrijk-Hongarije was inderdaad de
voornaamste oorzaak voor het losbarsten van de Eerste Wereldoorlog.
Oostenrijk-Hongarije wilde daarna maar weinig met Servië te maken hebben. Maar
de kans was groot dat Servië door Rusland hulp zou krijgen.
Oostenrijk-Hongarije zocht daarom hulp bij Duitsland en kreeg die. Hierop
volgde een ultimatum en verschillende mobilisaties die uiteindelijk leidden tot
het begin van de oorlog.
Duitsland had dus
wel degelijk de grootste rol in dit begin, maar ook andere gebeurtenissen hebben
eraan bijgedragen dat de Eerste Wereldoorlog tot stand kwam. Hierbij speelde
begrippen als nationalisme in het Slavische rijk, imperialisme met het conflict
in Marokko en militarisme ook een rol. Een gevolg van deze stromingen was de
bewapeningswedloop die mensen bang maakte voor elkaar. Tijdens de
bewapeningswedloop gingen regeringen steeds meer geld uitgeven voor de
versterking van hun leger. Daarbij zorgden bondgenootschappen als de ‘Triple
Alliantie’ tussen Duitsland , Italië en Oostenrijk-Hongarije en de ‘Triple
Entente’ tussen Rusland, Frankrijk en Engeland, voor veel conflicten. En dan
niet te vergeten dat vele leiders dachten met deze bondgenootschappen de rust
in Europa te kunnen doen wederkeren. Het tegenovergestelde gebeurde: wapens waren
beter, sterker en nieuwer en zorgden daarom voor veel meer slachtoffers.
Kortom, Duitsland
speelde een hele grote rol wat betreft de aanstichting van de oorlog. We moeten
alleen niet vergeten dat daar nog veel meer dingen aan vooraf gingen. Het was
niet alleen de fout van Duitsland, het was de fout van heel Europa.
28 juni 1919
Het verlies van de oorlog kwam de Duitsers
duur te staan. Het land werd in ‘ de Vrede van Versailles’ (28 juni 1919) hard
aangepakt. Het kreeg de schuld van de oorlog, tot ongenoegen van de meeste
Duitsers en hun nieuwe democratische regering. Het verdrag werd door de
Duitsers als zeer onrechtvaardig ervaren. Naast een verlies aan grondgebied en mensen was dit
verdrag ook een zware aderlating voor de Duitse industrie: een flink deel van
de steenkolen- en staalproductie ging verloren. Verder werd het Duitse leger
beperkt tot honderdduizend man.
De
Duitsers hadden gehoopt dat de geallieerden hen meer zouden vergeven. Ook dacht
men dat de Verenigde Staten aangepakt zou worden. Het verdrag bracht daarom een
tweede grote schok teweeg onder de Duitse bevolking: met het verdrag, waren zij
het absoluut niet eens.
Sorry voor de witte vlakken, dit heeft geen betekenis!
BeantwoordenVerwijderenJe hebt de opdracht goed, volledig en gedetailleerd gemaakt. Je hebt veel informatie gegeven over het boek en de Eerste Wereldoorlog zelf. Wat wel handig zou zijn geweest, is de opdrachten zelf er ook bij te zetten. Dat maakt het lezen wat makkelijker, omdat het doel dan wat duidelijker wordt. In de inleiding staat dat het verhaal geschreven is in drie tijden, maar je noemt er maar twee. Ook zijn er twee zinnen die eigenlijk één zin horen te zijn. In de allerlaatste zin staat ook een komma die er niet thuishoort. Voor de rest heb ik geen fouten kunnen ontdekken. Goed gedaan!
BeantwoordenVerwijderen